Mot Kuba

Idag har vi släppt taget om American Victory för att segla mot resans första studiehamn. Tampa blev rivstarten vi behövde för att komma in i den vanliga ombordlunken.

Som jag skrivit tidigare så brukar första hamnen på våra resor inte ägnas åt studier då det är en påmönstringshamn. Det är så mycket annat som rör båten att vi inte lägger studiebesök och insamling av material till uppgifter i dessa hamnar. Men är man trea och har gjort det här förut så kör vi bara på om tillfällen ges. Eftersom det inte gick att ta bunker från Victory blev vår första delfärd mot Kuba mycket kort. Efter cirka tjugo minuters motorgång stannade vi till för att fylla Gunnis till bredden med diesel. 10.30 fick vi lots igen och gav oss iväg på riktigt.

Första dagen till sjöss är alltid studiefri för att eleverna ska vänja sig vid havet och vakttiderna. Därför har jag lagt in lektioner i morgon, söndag. Men vi ska ta det lugnt på detta sjöben. Dels för att det blev en rivstart i Tampa men också för att samla krafter inför det fullspäckade program vi har på Kuba. Så morgondagens lektioner består av läsning och film. På måndag kör vi vanligt schema för att på tisdag nå Kuba och en förhoppningsvis ”smärtfri” inklarering.

Vädret då? Idag har det varit gråmulen himmel och 20 grader men vi ser fram emot varma vindar och sol redan imorgon. Guppig ”vägbana” men shorts- och flipflopvärme!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare