Motvind, motgång men mot slutet

Jag har precis haft min lilla morgondejt med kapten. Han går 8-12 vakten och vi brukar ses för att kolla läget och säga hej. Jag försvinner ner för lektioner när han går av vakten och sen rullar det på fram till 20.10 för min del.

Dagens snack innehöll mycket ”mot”. Vi har tagit oss in i Engelska kanalen som inte alls tar emot oss med glädje. Gunilla måste kämpa som tusan och vi tar oss fram i ca 2 knop. Ingen hastighet att tala om. Man skulle kunna säga att det går oväntat dåligt just nu. I bästa fall kommer vi fram den 29:e men det kan även bli 7:e maj. Inte helt tydligt när vi ses alltså!

Dock så är vi på gång mot Sverige, oavsett ankomstdag så är ju 2 knop bättre än inte alls. Vi ser fram emot avslutningsmiddagen som kommer bli en fest av aldrig skådad like. Eleverna har fått lämna in ett menyförslag per vakt och kockarna var mycket positiva. Vi får dock se när denna baluns går av stapeln eftersom vi inte riktigt vet när vi kommer hem. En avslutningsmiddag ska ju ändå ligga så nära själva slutet som möjligt. Det blir en trerätters middag med Ceviche och vitlöksbröd med olika röror till förrätt, Ryggbiff med potatisgratäng och diverse såser till varmrätt för ”köttisarna”, vegetarianerna får rödbetsbiff med getost. Till efterrätt kommer vi serveras ett potpurri av socker. En vakt hade hela fem förslag på olika efterrätter och samtliga var nog för att förse hela båtens sötbehov för en hel vecka!

Motström, motvind och motor är alltså ledorden just nu. Men vi är också oväntat glada även om tröttheten börjar ta ut sin rätt. Inte konstigt alls! Eleverna har kämpat på som tusan och det finns ju trots allt en gräns för hur man orkar. Vi dock inte där ännu, tillsammans är vi oslagbara!!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare