Museo de Mundo Maya

Första riktiga studiedagen i Mexiko och idag ska vi till ett museum som visar upp mayakulturen på Yucatán. Vi åker två vakter tillsammans i minibussar vi hyrt på busstationen i Progréso.

Muséet är ganska nybyggt, påkostat och modernt. Vi går in i den svala entrén och möts av våra guider. Eleverna har en uppgift med från historieläraren Tobbe som vill att de ska fundera över användningen av historien på muséet, alltså vem är det som visar upp vad ur historien för vem och i vilket syfte. Vi har två guider som på lite knagglig engelska men med desto mer kroppsspråk och energi berättar om först mixen av människor på Yucatán och sedan om den avancerade högkulturen som funnits där. Ingen av våra guider är egentligen maya själv, men kan mycket om historien och menar att den tillhör alla som bor på Yucatán idag. På så vis är alla maya, helt enkelt. Eleverna ser lite fundersamma ut och frågar vidare. Vi kommer ut från muséet med vad vi förstår är ett tydligt perspektiv som ska utforskas vidare.

Sedan drar vi vidare till storstaden Merida. Provinshuvudstad med katedral och universitet och som grundades av spanjorerna under kolonialtiden. Där ska det utforskas helt andra saker, även om mayakultur finns till salu, även där.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona