Något att ta upp i mitt CV?

Det har efterfrågats kanelbullar ombord. Elever kommer till mig med lite trånande blick och pratar om mammas kanelbullar, eller pappas, kanske farmors osv. Jag tänker att jag gör det!

Så efter gårdagens lektioner vid 20.10 tar jag och två superbackisar oss an uppdraget att försöka göra kanelbullar som på inget sätt är bättre än ovan nämnda släktingars men som åtminstone smakar lite, lite hemma. Till saken hör att vi idag även har två födelsedagar att fira så om man ändå ska baka något gott, varför inte bullar. Jag bakar gärna ombord men det blir mest mjuka kakor av olika slag. Bullar ska jäsa och jäsa och jäsa… Blev det en gång för mycket där? I vilket fall har vi bara torrjäst och torrmjölk dessutom har vi en byssa som ständigt rör sig i takt med havet. Utgångspunkten är tippelitopp så att säga!

Jag tänker att vi tripplar receptet, går lite på känn och så kanske det finns en och annan kanelbullegud som hjälper till däruppe (man är ju ändå religionslärare). 01.00 i natt strosade jag sakta över däck mot min koj. Det blev måååånga bullar. Superbackisarna gav i vilket fall tummen upp så jag hoppas alla blir glada idag. Bullarna var jättegoda i natt men man vet ju aldrig…. När man jobbar mot mammas, pappas och farmors kanelbullar startar man ju i underläge. Ni kan väl hålla tummarna för att det blir en bra bullfest idag. Själv tänker jag nog ändå skriva upp 130 kanelbullar, bakade på Atlanten, ganska sent på natten i mitt CV!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare