Något typiskt franskt

När jag steg ut på stordäck i morse på väg mot frukosten upptäckte jag att det var förvånansvärt mörkt ute.

Klockan var ändå kvart över sju men ingen sol var i sikte. Efter att ha dubbelkollat klockan igen kunde jag konstatera att det var som det var, men det kändes lite som Sverige på vintern. Jag kunde även konstatera att det såg ut att bli en fin dag utan moln på himlen, vilket å andra sidan inte är som Sverige på vintern.

Efter morgonkaffet öppnade sig en helt ny värld. Dels på grund av kaffet, men även för att jag är i en stad ja aldrig besökt innan och det inte stod något på programmet. Det blev följaktligen en liten tur ut på stadens slingriga små gator med en av vaktledarna. Under promenaden upptäckte jag bland annat att jättemånga butiker och restauranger var stängda, alltså som i igenbommade. Det finns knallemarknad även här, och även här säljer de billiga hushållsprylar och konstiga kläder; fast tishorna har ju text på franska istället vilket i ett inledande skede var lite spännande, men så kom jag på att jag inte begrep vad det stod så det blev inget inköp. Jag märkte även att fransmän inte tycker det är något konstigt alls att låta sin söta lilla hund bajsa mitt på trottoaren och därefter helt sonika lämna skiten (inte hunden alltså) och gå. Men vi har ju effektiva spolslangar ombord.

Vi kom tillbaka lagom till lunch där påfallande många elever ur frivakten stannat ombord vilket med all säkerhet har med gårdagens uttröttande vandring. Batterierna behövde laddas. Jag blev så inspirerad av detta att jag själv behövde ta en femminutare på den lilla visaren raklång i kojen efter lunch. Utvilad och allt blev det ännu en sväng runt stan på kvällen i jakt efter något typiskt franskt att äta. Det blev att vi kom till en allt i allo-restaurang där man kunde köpa en kastrull med 1 kg musslor kokade i grädde. Det var inte det mest typiskt franska de hade eftersom det varken fanns ostron eller sniglar, men den det räckte gott nog åt mig. Av det kilo jag fick var en bråkdel musslor och resten skal, men det var verkligen utsökt och man blev ändå mätt till slut. Spännande maträtt, men det får nog bli middag på Gunilla resten av vistelsen i Frankrike.

Over and out…

Johan