NaSj1821:s första dag ombord på T/S Gunilla.

Äntligen är NaSj1821 ombord på T/S Gunilla. Första dagen har varit en dag fylld med information och nya upplevelser ombord på båten. Först efter att eleverna ätit middag (spagetti och köttfärssås) kunde de gå av båten för att upptäcka Cádiz.

I morse ca klockan halv fem ringde vår styrman Oskar och berättade att bussen med honom, två vaktledare och våra 44 elever var på väg in mot vår kajplats. Efter att ha hittat sina hytter, druckit varm choklad och ätit ostmackor var det dags för eleverna att bädda sina kojer (sängar) och försöka sova några timmar innan vi återigen samlades på däck klockan halv tolv på dagen.

Efter det har eleverna haft ett fullt schema ombord på Gunilla. Indelade i sex stycken grupper har eleverna roterat på olika stationer. De har bland annat klättrat i riggen för första gången, de har gått igenom överlevnadsdräkterna vi har ombord, de har fått en introduktion av byssan och mycket mer. Efter en gemensam middag, som eleverna sedan hjälptes åt att plocka undan, så gav de sig för första gången ut i Cádiz. I natt tar befälen landgångsvakten så att alla elever får sova ut en natt. I morgon är det däremot eleverna i midskeppsvakten som går på sin första vakt ombord på T/S Gunilla.

Vi har det fint här ombord.

Lisa Rundberg

Utbildningsledare, T/S Gunilla