Nästa kanarieö

Ett kort sjöben från El Hierro tog oss till nästa lilla kanarieö, La Palma. Två gånger Orust i storlek. Här ska vi vara i fyra dagar och göra det som turisterna gör här.

Vän av ordning kan då fundera över vad som tagit åt oss. Agera turister brukar vi väl undvika på våra studiebesök i hamnarna. Men det här är ju inget vanligt seglingsår för Öckerö seglande och eleverna ombord. Restriktionerna iland begränsar vad vi kan göra och hur vi kan röra oss, men framförallt påverkas det som är kärnan i hamnbesöken: mötet med människor. Inga skolbesök, begränsad interaktion med lokalbefolkning och stängda besöksmål. En mask för ansiktet som både skyddar oss och de vi möter, men också begränsar kontakten med människorna här.

Vad passar då bättre än att ha med en uppgift som handlar om turismens påverkan på en plats utifrån olika perspektiv på hållbarhet. Vi möter samhällen där turisterna helt eller delvis uteblivit under det år som gått. Inkomster går förlorade, hotell stänger och taxikörningarna inskränks till en eller två om dagen. Samhällen som inte bara påverkas av turismen, men som också påverkas av en utebliven turism. Perfekt läge att reflektera över hållbarhet: ekonomisk, ekologisk och social.

Två öar är nu i fokus i uppgiften om hållbar turism: El Hierro och La Palma. På El Hierro åkte vi turistbuss, här på La Palma tar sig eleverna själva runt. Uppdraget idag och imorgon är att bestämma sig för en vandring utifrån ambition och intresse, packa lunchmacka och vatten, ta sig till startpunkten med buss eller taxi och genomföra vandringen, samtidigt som en funderar över under vilka villkor en är turist här, hur en påverkar och hur turismen kan bli mer hållbar.

Det blev ett väldigt ryckande i kartor, letande i guideböcker och även en del beslutsångest i grupperna igår kväll. Den här ön är berömd för sina många och spektakulära vandringsleder så det är inte konstigt om det är svårt att välja. Vandra på 2500 möh uppe på vulkankratern? Eller vandra genom skog med möjlighet till badstopp längs vägen? Vandra uppför eller nedför? Jag är säker på att alla hittar sin vandring och kommer tillbaka med fantastiska bilder och berättelser från dagen.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona