Nätfesten

Vi seglar på med god fart. Nu har vi avverkat en tredjedel av sträckan och tar dagarna som de kommer.

Idag är det söndag och det betyder för det mesta en säkerhetsövning. Så även idag. Den handlade om brand ombord och diverse säkerhetsutrustning fick vädras och trimmas. Liksom vi som kallades upp på däck. Leo förklarade och gav oss feedback. Det är viktigt med en förståelse hos alla för hur rutiner ser ut ombord.

Nu var inte söndagens aktiviteter över med det. Valborgskören hade ett första möte inför konserten på fredag. Jag tänker att jag nog ska lägga in fler körövningstillfällen i veckan för att slipa lite på stämmorna. Sedan träffades också festkommittén för att förbereda kvällens happening: Nätfesten. Det ryktades om en fantastisk kaka och vi hoppades på en stunds trevligt häng på däck.

Och det blev en fin kväll på däck. För er som inte varit på en nätfest så kan jag förklara att det är en sorts temafest med anledning av att ett nät bytts ut under peket i fören. Det kräver tydligen en ceremoni för att inviga ett nytt nät. Det tycker i alla fall båsen ombord. Så blev det, vi kom uppklädda (?) med någon nätdetalj och blev visade upp på backen för själva ceremonin. Därefter samlades vi på väderdäck och bjöds på en fantastisk nätkaka och bål därtill. Lägg till lite skön musik och elever som aldrig missar en chans att umgås så förstår ni att det blev en lyckad kväll. Förresten, kväll har en annan tid här ombord. Ganska precis 50 minuter varade festen. Men det var gott nog och sedan var det vakt igen.

Allt gott ombord!

Brita Malmcrona