Nu är det dags att åka hem…

Sista dagarna ombord är det slutstädning som gäller, det ska vara fint när nästa gäng kommer ombord.

Det här var slutstationen för oss och våra två och en halv månader har gått alldeles för fort, vissa dagar har bara lunkat på i en behaglig enformighet där jag har varit medveten om inget nytt skulle hända. Andra dagar har varit fulla av överraskningar och saker jag inte kunnat förbereda, en mångsidighet som har gjort att denna resan har varit minst sagt ganska kul !

Det har vart ett härligt gäng att segla med, en härlig och kunnig Crew ombord, med gamla garvade sjömän som har eleverna och deras upplevelse som deras viktigaste uppgift att göra det så bra som möjlig, härliga kockar som lagar till go mat som håller humöret på topp, Vaktledare som har drillat sina trainees till ett gäng vassa seglare.

Sist men inte minst eleverna, trainees, seglarna, backisarna, städarna eller ungdomarna. De har varit fantastiska, allt har fungerat kalasbra…kanske inte inlämnandet av bloggar kanske, men annars har de varit fantastiska på denna resan. Gott humör, mycket humor, några rävar bakom örat, men alltid med glimten i ögat. Det har inte alltid blivit som det har varit tänkt men det har alltid löst sig utan några sura miner. De har tagit hand om varandra när något tråkigt har hänt eller när hemlängtan har blivit för stor. Ett gött gäng som jag skulle resa när och vart som helst igen med.

Nu säger jag adjö till Gunilla för denna gången och lämnar över till nästa klass. Vi ses på Öckero i Juni igen.

DosJakob