Nu har jag också sett dem, delfinerna!

Igår ute på däck ropade Gustav som befann sig en bra bit upp i stormasten. – Anna-Lotta, kolla där är dom! Vadå, var någonstans, var? Längs med båten simmade det ett par delfiner. De gjorde några mjuka glidande vändor upp ur vattnet och ner.

Vad hände annars igår sista sjöbenet? Som vi brukar så hade vi stormöte, elevråd och båtråd. Det finns alltid saker som kan förbättras som t ex hur man purrar (väcker varandra) eller plocka undan efter sig i stora mässen. Det är trots saker som måste förbättras väldigt, väldigt mycket som fungerar och flyter på. Det mesta faktiskt. Sista sjöbenet väntas det på att komma fram till nästa hamn som denna gång är Gibraltar.

Idag har vi, som inte har vakt, fått gå iland i Gibraltar. Eller snarare i den spanska staden La Línea, där vi ligger i hamn. För att komma till Gibraltar så passerar vi gränsen med en passkontroll där själva kontrollen är närmast obefintlig och efter det korsar vi landningsbanan till Gibraltars  flygplats. På tillbakavägen fick jag stanna och vänta knappt 10 min då ett plan skulle lyfta. Lite som innan Landvetter flygplats fanns och man i Torslanda fick stanna bilen vid intensivt blinkande lampor för att ett plan skulle passera. Jag var liten då men minns det väl.

Nu är det lördag och jag ”hänger” i stora mässen för att samla in kemiarbeten som ska vara inne idag. Alla är inne fast klockan inte är tio ännu och det kan vi nog tacka deras kemilärare för, eller regnet…

Imorgon blir det strandexkursion och besök på
Gibraltarklippan.

Vi har det bra!