Nya rutiner

Snart har vi seglat i tre dygn och de flesta börjar komma in i sina nya rutiner. Här på Gunilla låter man nämligen vakterna rotera efter ungefär en tredjedel av seglingen, så att exempelvis Babord gått i från att ha varit 12-4- till att bli 4-8-vakten.

Efter Grenada kommer vi att göra ytterligare ett byte och då får Babord alltså den kvarvarande vakttiden: 8-12. På så sätt får samtliga elever möjlighet att lära känna alla vakttider och dess olika uppdrag. Under dagtid har de olika vakterna ungefär samma uppgifter men på natten varierar det, så att exempelvis 8-12-vakten sköter städningen ”inomhus” mellan klockan 21 och 22 och 4-8 vakten tar hand om den dagliga däcksstädningen, när det börjar ljusna vid 7-tiden.

Själv är jag så kallad ”dagman”, vilket innebär tämligen normala lärartider, allså från bittida till sent. När jag ätit frukost brukar jag ägna 1-2 timmar åt diverse datorjobb, bland annat med att förbereda respektive efterarbeta de olika hamnbesöken. Klockan 12.20-20.10 är det lektionstid, med vissa avbrott för mat och kaffe. Efter lektionerna brukar det finnas ytterligare lite mail att besvara eller bloggar som ska läsas och läggas ut på hemsidan. Efter kvällsfikat klockan 22 hoppas jag dock att jag framöver ska hinna få lite egentid fram till läggdags. Som ni märker är även min tid väldigt inrutad.

I skrivande stund sitter jag emellertid på akterdäck, eftersom en av vaktledarna löser av mig en timme nere i lektionssalen. De sammanlagt tre timmarna i veckan som jag har möjlighet att bli avbytt värdesätter jag extra mycket när jag har min egen undersökning att sköta. Som idag, till exempel, då jag provsmakade en liten minipaj från Mindelo. Den bestod av en ca 4 cm rund pajdegsfom, fylld med en slät kräm med dragning åt kokos. Eftersom jag inte är något stort fan av konsistensen på kokosflingor, var det hela ett bra alternativ till kokostoppar. Själva smaken på kokos har nämligen inget emot!

KiKi Åstrand

utbildningsledare