Öar i världsklass !!!

Men när vi kom till fastlandet blev det ett riktigt bakslag, vi hamnade inte i den fantastiska staden Miami…Det blev en förortshåla, Port Everglades lååångt från allt i en jättelik industrihamn granne med en flygplats.

Det är mängder med avgaser, bilar, långtradare och jättefartyg som ligger med maskinerna igång. Det osar och dånar så vi måste gapa till varandra när vi konverserar på däck. Eleverna har fullt upp med att boka Uber bilar för att iväg till Miami eller nått köpcenter på närmare håll. Det var lite synd att avsluta resan på ett sånt här ställe när alla hade sett fram emot städernas stad och få ligga mitt i den med shopping, fik och spännande mat framför fötterna…

Hur det än är så har det vart en fantastisk resa hit, med fantastiska öar, städer, människor och miljöer. Det har vart spännande och utvecklande möten för alla ombord. Det har vart roligt att se hur eleverna har växt i sin roll som seglare, att ha lärt sig så mycket av de grymma vaktledarna och överkommit sina egna rädslor för allt som har oroat vistelsen ombord med att klättra i riggen, beslå segel, brassa och skota, lita på sina klasskompisar, gilla maten, kunna sova, plugga och fixa språket när vi är i hamn.

Att ha fått uppleva och jämföra så mycket från att vi lämnade våra vackra Öckerööar i storm och snömodd i November, till Malaga för att åka på ett havsigt ö-safari i världsklass, Teneriffa, Kap Verde, Grenada och Dominikanska Republiken tack ska ni ha !

DosJakob