Oh England!

Idag har varit vår första heldag i Portsmouth. Det var ursprungligen planerat att vi skulle anlända till Portsmouth på lördag förmiddag, men på grund av olycksbådande väderprognoser valde kapten att angöra vår andra hamn redan på fredag kväll.

Tur var väl det, för lördagen har bjudit på väderlek värdig en göteborgsk höstdag. Gråmulet och regnigt från morgon till kväll, vilket eleverna i babords vakt inte var särskilt glada över. Blötare och mer frusen samling elever får man nog leta efter. Området vi har lagt till i kallas för Gunwharf Quays, vilket har en historia som ett område tillhörande brittiska flottan fram till 1995. Numera är det ett stort shoppingcenter med bowlinghall, biograf och annat som hör till ett relativt stort köpcentrum (till eleverna stora glädje). Det som kanske lockar mest med området är att det erbjuder gratis Wi-Fi, vilket eleverna inte var sena med att utnyttja.

Den stundande veckan i Portsmouth bjuder på ett späckat schema:

• Dagen D – museet
  • Shantysångare ombord
  • Övernattningar hos engelska familjer
  • Skolbesök - Portsmouth Grammar School (PGS)
  • Middag ombord för eleverna på PGS
  • Besök på Historic Dockyard, med skeppen Mary Rose, HMS Victory och HMS Warrior

Dessutom lockar den fina ön Isle of Wight, dit man kan ta både snabbfärja och svävare, inom synhåll från kajplatsen.

Allt väl ombord hälsar

Arya Rahimian, utbildningsledare