Oj då, redan här!

Vi som dragits med förseningar ända sedan jag steg ombord, har ju hela tiden pratat om när och hur vi ska komma ikapp. Och idag hände det! I alla fall nästan. I stället för att, enligt den ursprungliga planen, ha angjort Santo Domingo idag på morgonen kom vi hit på eftermiddagen, bara sex timmar försenade. Bra jobbat, säger jag till alla elever och nautiker som faktiskt förtjänar det! Själv åker jag ju bara med...

Snabbseglingen är dock inte enbart av godo i mitt jobb, eftersom varje intjänad dag innebär tre timmar färre lektioner. Om det inte vore för alla skoluppgifter som ska vara avklarade före avmönstring, vore detta förstås inget jätteproblem. Som det är nu behöver jag ägna delar av mitt jobb åt att lugna stressade elever och försöka få dem att förstå att det inte är någon där hemma som förväntar sig att de ska vara fulländade från start! Jag hoppas därför att de tar tillfället i akt och faktiskt upplever Santo Domingo medan vi är här. Jag hoppas också att ni där hemma har förståelse för att en del bloggar kan bli något försenade av just den anledningen.

För att föregå med gott exempel när det gäller upplevelsebiten, gick jag själv iland en stund före middagen. Jag gick förstås raka vägen till den gamla stadsdelen Zona Colonial, det vill säga det hundra kvarter stora område, som härstammar från Kolumbus tid och som, tack vare alla gamla byggnader, finns med på UNESCOs världsarvslista. Vill man känna både historiens, och hundratals duvors vingslag, kan man exempelvis bege sig till Plaza Colón och där insupa såväl atmosfär som något läskande och samtidigt njuta av den vackra gatumusiken.

KiKi Åstrand

utbildningsledare