Organiserat kaos och välplanerat party

Hej alla, både trogna och ”otrogna” läsare! Här kommer en sista rapport från mig som utbildningsledare för SA1922, det vill säga den samhällsklass (?) som började höstterminen -19 och som tar studenten i juni -22. Jag har ju haft förmånen att undervisa detta härliga gäng och dessutom nöjet att få segla med dem i både med- och motvind.

Vi har genomlevt såväl hårt väder som pandemi, distansundervisning och ändrade rutter men kommit stärkta ur det hela och i framtiden tror jag nog att det blir de soliga stunderna vi kommer att minnas bäst.

Just nu sitter jag för övrigt på en parkbänk i en av Punta Delgadas botaniska trädgårdar och bara njuter av stillheten. De två senaste dagarna har nämligen präglats av ett ”organiserat kaos” ombord. Igår var det packdag, vilket för många innebar en rejäl kamp om utrymmet i resväskan, och idag råder det febril städning. Detta kännetecknas av elever skrubbandes och fejandes i varenda liten vrå. Men det är det verkligen värt, för snart skiner hela båten ikapp med den sol, som äntligen behagar visa sig igen efter gårdagens och nattens busväder!

Tack och lov hade vi vår avslutningsmiddag inomhus den här gången och stora mässen var dagen till ära pyntad med tampar, segeltrasor och andra piratrelaterade prylar. Eleverna själva visade också prov på stor kreativitet gällande valet av utstyrsel, allt från krokar instuckna i skjortärmen till pirathattar och ditsminkade ärr. Vi serverades en trerätters middag till ackompanjemang av hemsnickrade låttexter och nyproducerade videofilmer och firade alltså en hjärtligt trevlig kväll tillsammans!

Jag kan alltså skatta mig lycklig som fått möjlighet att umgås så mycket med dessa fantastiska ungdomar och till er föräldrar, som kanske läser dessa rader, vill jag avslutningsvis bara rikta ett hjärtligt tack för lånet!

KiKi Åstrand

utbildningsledare