På bättringsvägen…

Jo då, idag var kaffesuget tillbaka och inte nog med det, jag kunde till och med jobba på min egen personliga undersökning.

Undersökningen i fråga har pågått ända sedan mitt första dos-uppdrag (år 2007) då jag, inspirerad av min dåvarande klass olika projektarbeten, beslöt mig för att genomföra en internationell jämförelse av lokala bakverk. Idag hade så turen kommit till Portugals stolthet, en liten pastéis de nata. Eftersom denna mazarinliknande lilla form av spröd smördeg var fylld med len vaniljkräm, ville jag inte låta den vänta längre, utan tog den redan till tiofikat. Det visade sig vara ett smart drag, dels för att det fick mina livsandar att återvända och dels för att dagens födelsedagsbarn beställt kladdkaka till eftermiddagskaffet. Man vill ju undvika ”kaka på kaka”!

I takt med att vindstyrkan avtagit, har eleverna så smått börjat få tillbaka färgen på kinderna och några av dem har dessutom lyckats bedriva lite skolarbete. Således skickade jag för ett par timmar sedan hem gårdagens dagbok och räknar med att fler är på gång. Trots detta vill jag be er om förståelse för att inte allt kommer omgående, samtidigt som jag gratulerar era ungdomar till att ha klarat av det senaste dygnet!

På tal om rapporter, kan jag meddela att även Instagram-inläggen kan komma i oordning. Vissa av bilderna kommer helt enkelt inte iväg när jag skickar dem, utan publiceras ibland i efterhand. Så snart alla repat sig ordentligt kommer också ett samlat ”fotoalbum” med bilder från Lissabon. Den som väntar på något gott….

KiKi Åstrand

utbildningsledare