På en våg

Havet ger och havet tar brukar man ju säga men just nu känns det onekligen som om havet mest bara tar.

Sen vi lämnade Grenada har himlen varit fyra nyanser grå och så även havet. Under några timmar på eftermiddagen var solen framme små perioder mellan molnen. Havet är guppigt och eleverna mår dåligt. Det är just där och då svårt att komma som ett solsken och be dem fokusera på studierna. De vill liksom bara sova eller ligga ihoprullade uppe på däck i friska luften. Vi gjorde i vilket fall ett tappert försök med att utvärdera vårt besök på Grenada och allt spännande vi varit med om där. Alla verkar gilla den lilla gröna ön och hamnen fick 10 poäng av 10, Pretty Good!

Det var flera som också orkade ta tag i samhäll/svenska-rapporten och därmed gjorde en del tappra försök till att sammanställa sina intervjusvar. Det går dock sakta och varken koncentration eller fokus vill riktigt infinna sig. Vi åker lite hit och sen lite dit i Stora Mässen. Någon greppar ett gäng hopsurrade pennor som kommer flygande över bordet, en annan gör allt för att hålla sig kvar på stolen. Ibland är det mycket lättare att plugga ombord i teorin, själva praktiken har idag fått stryka lite på foten.

Idag ska vi ta nya tag och se om vi kanske vant oss lite vid Gunillas oregelbundna dans. Kanske kan vi få lite mer studiero idag!?

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare