Påmönstrade efter en låååång bussresa

Hej på er där hemma. Det är jag som är Anne-Li, utbildningsledare ombord tillsammans med SA 2023 som precis mönstrat på. Jag kommer att blogga tillsammans med eleverna under denna tur som startar och slutar i Lissabon. Tanken är att vi ska ta oss till La Palma, Teneriffa, Madeira och Azorerna innan vi mönstrar av. Men i dessa corontider får vi se var vi hamnar och är väldigt glada över att kunna ta oss ut i världen över huvud taget.

Vi lämnade ett gråkallt och mörkt Göteborg i tisdags kväll och sladdade in i Lissabon runt 38 timmar senare. Tar det så lång tid, tänker du. Vanligtvis gör det inte det trots att det är en ansenlig mängd mil som ska köras. Det som gjorde turen lite längre var önskan om varm mat. Vet ni hur svårt det är att hitta ställen som serverar mat ”under rådande omständigheter”? Det är svårt, väldigt svårt. Knappt så att McDonalds vill servera utsvultna ungdomar sedvanlig hamburgare med pommes. (Det finns givetvis andra hamburgarställen, bäst att nämna det i sann public service anda). Vi åkte förbi ställe efter ställe men det var stängt. I hyllorna låg trötta trekantsmackor tillsammans med sockerstinna bakverk, chips och godis. Första McDonalds syntes som en hägring på kartan och hoppet steg för att strax sjunka igen när det visade sig att vägen dit inte var gjord för en dubbeldäckare. Efter flera snygga piruetter var vi snart ute på motorvägen igen för att försöka med nästa ställe. Denna gång kom vrålåket fram men vi fick stå i kö utanför och gå in i fyra och fyra för att göra beställningar. Det tog sin lilla tid. Väl framme i Lissabon visade det sig att vi inte fick köra över tågspåren med vår tunga buss och fick därför vänta på en eskort som visade oss en fungerande väg som var allt annat än ”raka spåret”. När vi visat upp våra pass för myndigheterna kom vi till slut fram till ”Gunnis”, vårt hem fram till den 10 februari när vi återigen ska sätta oss på bussen och åka hem. Men innan dess ska vi ut på äventyr och upptäcka nya platser. Vi ska lära oss om klimat och klimatförändringar, få förståelse för hur jordbruket och livsmedelsförsörjningen påverkar människor och samhällen på de öar vi besöker samt hela tiden ha ett journalistiskt förhållningssätt. Spännande, eller hur!

Om det var några sura miner på bussen ner? Nej, verkligen inte! Jag reser med fantastiska elever och de har verkligen gjort det lätt att vara utbildningsledare.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningledare