Paradisön

Har du letat runt på internet för att hitta bilder på ett resmål du är sugen på? Har du då tänkt att det ser fantastiskt ut men sen blivit besviken när du väl är på plats?

Så är inte fallet med Tobacco Caye. Här är det i själva verket precis tvärtom, om man sammantaget skulle lägga ihop alla bilder som finns på nätet kommer summan ändå inte vara i jämförelse med originalet. Detta är på riktigt paradiset!

I detta paradis har vi tillbringat tiden efter lunch idag. Vi slängde ner ankaret ganska tidigt i morse men första vändan till ön gick vid 13.00. Det var i första hand de elever som skulle snorkla som åkte med. En vakt varje dag fram till vi lämnar paradisön på fredag kväll En vakt stannade kvar ombord för att arbeta och en vakt hade helt ledigt.

Om du blundar och tänker dig en paradisö med kritvit sand, vajande palmer och bara några få bofasta tillsammans med en liten resort så har du Tobacco Caye. Ön är cirka 200 m åt alla håll och det farligaste som händer är fallande cocosnötter. I strandkanten ligger loja rockor och vilar, vinden susar och vågorna skvalpar. Det är på riktigt det vackraste som finns!

Vi är här för att snorkla och lyssna på ett forskarpar som har en liten, liten forskningsstation på ön. De är experter på korallrev och vet allt om hur turismen påverkar naturen. Imorgon kväll kommer de ombord ock ska lära oss allt de kan, svara på elevernas frågor samt vara med på vår barbecue. Några av de ca 15 personer som är fast boende på ön ska också komma. Vilken härlig kväll det kommer att bli med ny kunskap och nya vänner. Men innan dess har ytterligare en vakt hunnit snorkla med revets alla fiskar och kanske vilat lite i en ledig hängmatta mellan två palmer.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén