På rymmen

Någon gång händer det att livet på Gunilla krockar med det vanliga livet hemma. Det hände mig i helgen då jag var tvungen att lämna Lübeck, båten och familjen ombord. Det är en konstig känsla som infinner sig och man känner sig som lite på rymmen. Min rymning varade dock bara knappt två dygn så nu är jag tillbaka. Här kommer en resumé av besöket här:

Skolbesöket i fredags gick helt enligt plan. Vi anlände precis i tid efter att ha vandrat (en del sjungande) genom Lübecks gator. Det var inte precis snabbaste gänget jag promenerat med, men absolut de gladaste. Vi visades in i skolans aula och där satt de klasser som vi skulle umgås med under dagen. Jag hade blivit ombedd att säga något om skolan som inledning, men istället för att själv hålla låda hade jag på vägen till skolan bett några elever om hjälp. Så helt oförberett står Liv, Lukas och Carl och säger kloka saker på engelska om Gunilla, hamnarna och studierna inför ett gäng helt okända tyskar. Klart man blir stolt som lärare! Utbytet blev lyckat, eleverna fann varandra i intressanta diskussioner och några möttes även upp i stan under helgen.

Gårdagskvällen blev mysig. Vi hade planerat in en beach volleyturnering på en strandbar en bit bort här på piren. Lite kallt var det, men stämningen var god och alla gav sitt bästa för laget och en påse godis. Så lite som behövs för att höja stämningen en annars ganska gråmulen kväll.

Idag är det för övrigt världspremiär här på Gunilla. Vi publicerar våra första vloggar från båten. (Vlogg är en sorts videodagbok för er som behöver en förklaring.) Vi har bestämt att bloggarna som skrivs på engelska ska ersättas av vloggar på den här resan. Så idag var det dags. Under resan ska publiceras på vår youtubekanal ungefär 22 vloggar. Länkar hittar man på vår hemsida där bloggarna skulle ha publicerats.

Imorgon är sista dagen i hamnen. Vi har planerat in en gemensam bussresa som ska ta oss till ett koncentrationsläger en dryg timme bort. Det blir en heldag med guider som under fem timmar ska få oss att reflektera över vad vi behöver lära av historien.

Allt väl ombord!

Brita Malmcrona