Påsktema

Denna veckas tema är så klart påsk.

Veckan startade dock med att jag läste upp kungens tal som han höll i söndags. Lite högtidligt ändå att få vidarebefordra Carl XVI Gustafs tankar till eleverna ombord, rojalist eller ej.

Efter talet hade vi som vanligt en sammanfattande nyhetsrapport där jag fokuserade på ljusglimtar i all rapportering kring Corona. Vi gick också igenom allt kring påsken och det är ju ett sammelsurium av religion, häxor, kycklingar, ägg, tuppar och så haren förstås. Nu har vi dock koll på allt och lärde oss bland annat att de målade äggen härstammar från det gamla Egypten där de ingick i olika offerriter. För att få lite extra koll på häxorna lämnade vi, för en stund, nutiden för en historisk tillbakablick till häxprocesserna. Vi bestämde oss för att hålla oss borta från Blåkulla för säkerhets skull!

Vi påskpysslar med bilder som färgläggs och myser med lite musik i bakgrunden. En del pluggar andra målar, men det viktiga är att vi gör det tillsammans! Musiken ja, det finns väl inte en artist med värdighet som inte gjort ett julalbum eller en jullåt. Få band satsar dock på påsken. Varför finns det så få påskalbum där ute? Jag har dock koll på ett och låtar från detta album ingår så klart i veckans tema. Det är viktigt att sprida lite ”kultur” ombord ;)

För att fylla på våra sinande förråd har ”The Cap” beslutat att vi ska ta oss till Azorerna för att få ”godis” som han kallar det. Då ingår allt från diesel till frukt samt mer mat åt ”folket”. Eftersom jag vet hur mycket god mat betyder för SA1720 har jag lobbat för detta sen i söndags. För trots att vi alla vill hem så fort som möjligt är det lättare att vara glad och hålla humöret uppe om magen är full av god mat!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare