På väg

I skrivande stund tuffar vi ut från vår kajplats i Miami på väg mot Kuba.

På väg mot ett fullsmockat program med enbart några få luckor i schemat. Kubanerna har en plan för oss och den måste vi följa till punkt och pricka. Vi ska bland annat hinna med skolbesök, museum, stadsvandring, olika möten med organisationen ICAP och en informationskväll med CDR. Innan vi lämnar Havanna ska vi dessutom ha en tillställning ombord för 33 inbjudna gäster från organisationerna ovan samt svenska ambassaden. Det blir kul!

Idag har vi lektionsfritt för att eleverna ska vänja sig vid havets rörelser och hitta sina sjöben igen. Själv har jag turen att inte bli sjösjuk alls vilket underlättar för kommande sjöschema med mängder av lektioner i stora mässen. Innan vi åkte laddade jag ner dokumentären Cuba Libre – Från Columbus till Castro, i åtta delar. Den ligger insprängd i schemat och om allt går som jag vill ska vi se ett avsnitt varje lektionsdag fram till Havanna. Resterande tid kommer vi förbereda våra reseuppgifter för att allt ska vara på plats vid ankomst.

Det är roligt att se hur allt faller på plats direkt när vi lämnar kaj. En vakt ligger på backen och lapar sol, en annan vakt har krupit till kojs för att vila och den tredje vakten arbetar för fullt. Lotsen lämnar snart skutan och vi fortsätter själva söderöver mot cigarrer, studier och spännande möten.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare