På väg!

Efter ett något längre stopp än planerat är vi nu på väg mot vår sista hamn innan Öckerö. Dagen började med att vi ”förhalade” Gunilla tvärs över Hortas innerhamn, för att kunna bunkra diesel utan att störa omkringliggande segelbåtar.

Och segelbåtar fanns det ju gott om på denna naturliga mellanstation för alla atlantkorsare. Det har onekligen känts lite extra speciellt att frottera sig med diverse sjöbusar på Peter’s Café. Där träffas de nämligen, efter veckor till sjöss, för att prata av sig och kanske dra en och annan rövarhistoria…

Huruvida det blir några rövarhistorier i morgon, då jag ska försöka lära känna natureleverna lite bättre, återstår att se. Hur som helst kommer vi då att starta lektionerna med att rekapitulera vad som hänt ombord innan min egen ankomst för några dagar sedan.

För att, under mina få dagar här på Faial, hinna se så mycket som möjligt, begav jag mig igår ut på långvandring upp till Caldeiran, det vill säga vulkankratern, på nästan tusen meters höjd. Det blev sammanlagt nästan nio timmars storslagna naturupplevelser och bedårande färgprakt!

Idag känner jag mig emellertid både degig och mör i kroppen men vad passar då bättre än att trösta sig med en liten mördegskaka?!

KiKi Åstrand

utbildningsledare