På väg igen

Efter tre intensiva dagar har vi nu lämnat Plymouth. Lotsen hängde med en liten stund men lämnade oss ganska snart för att ta sig hem och fira fredag.

Ombord har lugnet och rutinerna slagit till. De som inte har vakt har krupit till kojs eller sitter i stora mässen och ser på film. Om vi inte seglar in några dagar har vi tolv dagar framför oss till havs och det gäller att få så mycket vila och sömn som möjligt. Idag har vi inte haft några lektioner då det är första dagen till sjöss. Vi startar däremot upp imorgon för att sen ha lektionsfritt med möten och säkerhetsövning på söndag.

Jag har suttit och fixat till regler och underlag för att vi ska kunna dra igång mördarleken på detta sjöben. Man kan aldrig ha skoj i onödan och en lek piggar alltid upp. Det är väl bäst att lugna alla som blir oroliga över lekens namn och självklart är det inte så illa som det låter. Allt är på låtsas och både elever och befäl är med.

I morgon blir det både hamnutvärdering och jobb med podar i historia så det blir en relativt tidig kväll för mig. Vi får se om Gunnis håller sig lugn under natten!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare