Pensionärsparadis?

När man letar fakta om Madeira står det ofta omnämnt som ett pensionärsparadis. Dagens pensionärer är med all säkerhet aktiva och gillar utmaningar. Jag tycker dock att ön har något för alla!

Det är lugnet, den behagliga värmen och atmosfären som används för att beskriva ön som ett pensionärsparadis. Allt detta stämmer och nu i coronatider är det i sanning lugnt då få turister är här alls. De vackra torgen som säkerligen brukar myllra av besökare är ganska tomma. Linbanan som tar besökare från den mer platta delen av staden upp bland molnen skickar iväg kabin efter kabin helt tomma. Restaurangerna är öppna men det nästan tomt. Dock erbjuder ön massor av spännande aktiviteter så som vandring, surfing, snorkling och dykning. Här kan alla hitta något spännande! Man behöver inte vara botaniker för att uppskatta den vackra naturen med all sin grönska och vackra blommor. Kanske är det så att ön har fått sitt ”pensionärsrykte” för att restauranger och barer är fler än hippa uteställen med dans. Vi är ju dessutom här för studiernas skull och lär oss mycket om livsvillkor och möjlighet till exempelvis odling, arbetstillfällen och hur om hur människors personliga ekonomi påverkas av att turisterna inte kan komma hit.

Människorna vi möter är glada över att vi är här. Det blir en påminnelse om hur det var innan Corona och att det kommer bli bättre. Jag kommer definitivt åka tillbaka! Kanske blir det som pensionär, men jag vet också att eleverna vill hit igen och de är verkligen inte pensionärer!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare