Piruetter och ankarplats

Ni som följer vår resa via olika marina kartor kanske undrar vad vi sysslar med här ombord. Jo, vi har segelövat och gjort diverse piruetter för att dra ut lite på tiden.

Vägen mellan Miami och Kuba är ju inte sju dagar lång utan kanske tre eller fyra om man har vädret emot sig. Men står det sju dagar i ruttschemat så får det bli så. Vi har därför släppt ankaret så här på lördag eftermiddag och ligger nu och guppar långt, långt ner utanför Key West.

Tråkigt tänker ni där hemma, härligt säger vi ombord. Det betyder att vi i natt bara har ankarvakter och att alla kommer vakna pigga och glada imorgon. Då är det dessutom söndag och lektionsfritt så vi kan njuta av sol, kanske bad och fram mot eftermiddagen ha lite möten i sann demokratisk båtanda. En rätt okej söndag att se fram emot helt enkelt.

Lördagar däremot är som en vardag här ombord vilket betyder att lektionerna har rullat på som vanligt. Dock blev även dagen lite speciell då vi har ett födelsedagsbarn ombord som önskat kladdkaka och tacos. Solen som gömt sig bakom moln under stora delar av dagen kom fram sent på eftermiddagen och jag tänker att det bådar gott för en fin, ledig och lite halvlat söndag.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare