Rapport från hemlig ort

Efter att, milt uttryckt, ha vaggats till sömns i går kväll, vaknade jag i morse till ett aningen lugnare hav. Eller var det möjligen två lugnare hav? Vid det laget hade vi nämligen inte särskilt långt kvar till Grenen, där ju Skagerack och Kattegatt lär mötas. När vi väl kommit runt Jyllands nordspets fick vi dessutom all blåst bakifrån, så att vi formligen forsade fram genom vattnet!

Det dröjde därför inte särskilt länge, förrän vi åter började skymta land och denna gång var det ju inte vilket land som helst, utan vårt kära fosterland! För första gången i Gunillas historia (åtminstone med elever ombord) seglade vi hela vägen in i hamn. Nåja, riktigt ända in i hamn har vi ju inte kommit, utan befinner oss för närvarande ”på hemlig ort”, dock inte alltför långt ifrån er.

Det är emellertid viktigt för oss att platsen förblir hemlig, så att vi får möjlighet att packa och städa i fred. I morgon står det just ”packning” på schemat, men eftersom alla i hytten inte får plats att packa samtidigt, måste övriga hyttkamrater befinna sig någon annanstans och då lämpligast i stora mässen. Där gäller det nämligen att få klart allt skolarbete, så att det hägrande sommarlovet får bli ett riktigt lov, utan några kvarvarande uppgifter.

Själv har jag dock inget emot att vissa av mina egna undersökningar släpar efter. Således tog jag mig idag an en ”Caramel Slice”, inhandlad på Isle of Wight för en vecka sedan. Den bestod av en cirka åtta centimeter stor fyrkant av centimetertjock mördeg. Ovanpå mördegen låg först ett lager (ca 5 mm) chokladfudge och allra överst ett lika tjockt lager mjuk kola. Det hela var visserligen sött så det förslog, men ändå inte helt oävet…

KiKi Åstrand
utbildningsledare