Rotterdam

Tiden går så fort här att jag glömmer att skriva! Igår käll hittade vi en basket och fotbollsplan! Två kvällar med sport tillsammans med olika sammansättningar av holländare har skapat nya minnen och träningsverk. Då glömmer man att skriva!

Rotterdam är en relativt stor stad men framförallt en stad på väg framåt! Det byggs högt och lågt. Arkitekterna tar ut svängarna mer än vanligt och här finns en känsla av möjligheter. Flera elever uttrycker sig positivt kring att plugga eller bo här i stan! Innan vi kom fram ville många till det mer kända Amsterdam eller varför inte Bryssel eller Antwerpen? Allt inom 45 minuter med tåg! Men varför åka över ån efter vatten när Rotterdam är en mer rå stad med mycket att upptäcka? Jag tror att eleverna är glada för att vi är här!

Vi har idag besökt Maritiem Museum med påkostade utställningar om offshore och smuggling av droger till Rotterdams hamn. Det är inte bara julklappar som anländer på alla de skepp som vi mötte i kanalen! Här finns även ett fint bibliotek och kanske mest intresssant av allt; de visar på en annan bild av det holländska ostindiska kompaniet! Ett kompani som genom monopol på handel med bl.a. opium skapade stora rikedomar längs dessa kajer.

Det är, eller har i alla fall varit, ovanligt att i större sammanhang visa på historiens mörka sidor. Jag brukar säga till eleverna att de inte har något ansvar om de inte vet om något i historien men hur skall de handskas med ny information om vad som faktiskt hände? När de vet, hur skall de då agera? Historia är inte så gammalt som många tror!

Vi ligger med Gunilla inom muséets område så vi är just nu ett i allra högsta grad levande muséeföremål själva och vi har ett högst levande öppet skepp. Besökare kan se oss slänga sopor eller bilda langningskedjor för mat! Vårt relativt nya sammarbete med muséet är verkligen intressant och jag tror givande för alla parter. Kom hit och se själva så slipper ni en massa turister på kö till den unika upplevelsen i Amsterdam.

Imorgon är det packdag och slutmiddag! Vi firar en mycket trevlig resa! Jag reflekterade kort över att ingen hade badat på resan men det var fel. Eleverna hade ett badstop på vägen till Island. Det var kallt! Ingen har badat vad jag vet sedan dess. Men vi har mött så många intressanta platser. Förbereder just nu en "Vart är vi på väg" tävling mellan vakterna. Tävlingen hålls imorgon mellan huvudrätt och efterrätt! Det blir svårt, lite som ett glatt läxförhör! Vad fastnar egentligen under ett besök på muséum och stadsvandringar?

Snart är vi hemma igen! Kommer att bli skönt känner de flesta, kanske alla. Inte för att det är dåligt här. Mer att de flesta längtar hem till er som läser bloggarna och kanske en riktigt skön säng utan ljudet av en hjälpkärra som producerar el!

David Mellberg DOS