Rutinavbrott

Precis lagom till att man har börjat vänja sig vid vardagen ombord, dyker det plötsligt upp diverse festligheter som bryter rutinerna. I förrgår var det Lucia, igår filmvisning och idag inte mindre än två födelsedagsbarn, vilka firades med sång, hurrarop, svensk choklad och önskefika. Även om de naturligtvis saknar de sina en dag som denna, kommer detta att bli den födelsedag de aldrig glömmer!

Inte nog med att de aldrig kommer att glömma sin 16e födelsedag, de fick också vänta en timme extra på att den, eftersom vi ”brassade klockan” i går kväll. Det innebar att vi flyttade tillbaka klockan en timme efter filmvisningens slut, så att vi i nuläget befinner oss hela tre timmar efter er där hemma. Jag som brukar ställa om klockan på mobilen genom att leta upp tidszonen för en närliggande huvudstad hade ett fasligt sjå! Hur jag än bar mig åt kunde jag inte hitta en passande stad på dessa longituder! Varken Reykjavik på Island, Danmarkshavn på Grönland eller Ponta Delgada på Azorerna stämde. Det slutade med att jag lade mig helt förvirrad och bara hoppades att jag skulle vakna i tid till frukost J.

Tack och lov var klockan i stora mässen väsentligt mycket enklare att åtgärda, så jag hade i alla fall inga problem med att hinna till jobbet. Dagens lektioner hade en klar lingvistisk övervikt med både engelska och moderna språk på schemat. Dessutom har mina kollegor där hemma anammat ” det vidgade textbegreppet” och skickat med reseuppgifter som tarvar talande foton, vilket förstås gläder en språk- och bildlärare som undertecknad.

Och i morgon väntar fler glädjeämnen och ytterligare en födelsedag!

KiKi Åstrand

utbildningsledare