Så fick jag då mitt grillspett till slut!

En av de saker jag minns från när jag som barn besökte Madeira, var de speciella grillspett som serverades hängande från en ställning mitt på bordet. Det var också en av de saker jag bestämt mig för att återuppleva under vårt stopp här.

Döm därför om min besvikelse, när jag igår insåg att några spett inte fanns att få här i Porto Santos huvudstad, Vila Baleira, på påskdagens kväll. Nåväl, min Pizza Excellencia gick ju inte heller av för hackor och en Espetada kan ju vara både ”trist och tråkig och… alldeles underbar!”

De 34 timmar vi tillbringat här, har ju i och för sig också varit underbara, till och med utan grillspett. Exempelvis fick jag mig igår en härlig promenad längs delar av den 9 km långa sandstranden och idag tog jag mig en tur upp till öns internationella flygplats. Det känns ju betryggande att veta att den finns som reserv när vädret inte tillåter landning på själva Madeira, om jag nu trots allt skulle våga mig på att flyga hit i framtiden. Att båda öarna är väl värda ett besök har vi ju redan konstaterat. Huvudön med all sin grönska, hisnande utsiktsberg och vackra dalgångar och denna lite mindre, flackare och något torrare Porto Santo. Utöver dessa bebodda öar lär det också finnas ett par obebodda sådana, där bland annat rara fåglar och en utrotningshotad sälstam håller till.

Oavsett allt detta vackra har det dock blivit dags för oss att segla vidare. Och det var just därför som undertecknad blev så glad över att, just i kväll, ha hittat en lokal restaurang, som faktiskt serverade mina eftertraktade grillspett. Och jag blev verkligen inte besviken!

KiKi Åstrand

utbildningsledare