Såsom i en spegel ...

Jag tror faktiskt inte att jag, under alla mina seglatser hittills, sett Atlanten så lugn och rogivande som idag. Det kändes nästan som om det vilade något magiskt över den näst intill spegelblanka ytan. Långt borta vid horisonten kunde man ana en liten fiskekutter och av och till flög en ensam havsfågel förbi. Det gällde verkligen att fånga dagen och bara njuta!

Njöt gjorde jag förstås också av de upptinade (men ”hembakta”) kanelbullarna till trefikat.

Och när jag efter fikapausen kom ner till stora mässen, hade lugnet lägrat sig även där. Det märktes knappast alls, att jag hotat med landgångsförbud vid alltför många missade inlämningar. Ja, jag vet att jag tidigare beskrivit skolarbetet som intensivt, men det verkar ändå som om en handfull elever lyckats slingra sig ur nätet.

I de fallen gäller det således att ta fram blåslampan, innan ett annat och mycket mer lockande nät fångar deras uppmärksamhet. Vad jag förstår nalkas vi nämligen möjligheten, att eleverna får täckning, och internet, på sina och mobiler och då kommer jag med största sannolikhet att stå mig slätt i konkurrensen!

KiKi Åstrand
utbildningsledare