Scheveingen och Den Haag

Idag har vi gjort resan första stopp. Efter bara 3 dagar till sjöss ”sladdade” vi in Scheveningen.

Som ni vet kom vi iväg lite sent plus att resan blir kortare än det var tänkt från början. Därför vill vi ge eleverna möjligheten att med hjälp av små korta stopp ändå göra resan till ett lärorikt minne. Vi har dessutom vädret över Biscaya att ta hänsyn till så ibland har vi bråttom och ibland måste vi sakta ner farten för att inte hamna i ett oväder.

Hur var Den Haag då, undrar ni? Först måste jag bara berätta för er, som liksom jag, var/är helt okunniga om att det inte bara heter Haag utan ”Den” Haag. Vi har ju en holländsk kapten ombord som varit väldigt noga med att om vi inte lyckas uttala Scheveningen rätt, så kan vi väl åtminstone lära oss att det heter Den Haag! Ja, vad gör vi inte för båtfridens skull…. Den Haag var grått, kallt och regnigt. Alltså regnigt på ett göteborgskt vis, som när man skruvar åt en blomspruta så hårt det går men det ändå kommer en mjuk dusch av pyttesmå vattendroppar. Exakt så! Svårt att veta om det bara vara luftfuktighet eller regn. Men för att avsluta väderleksrapporten kan jag säga så här, det var kallare i Den Haag än ute till sjöss!

Vi fick några timmar i land för att upptäcka staden och dess utbud. Men ni känner ju SA2023, som alltid tar vägen via maten när vi kommer till en ny hamn. Så väl tillbaka till båten hade de flesta ätit pommes med märkliga såser, våfflor med sirap samt köpt en del lakrits som sig bör när man besöker Nederländerna. Det var ett glatt gäng som kom tillbaka flera timmar före den bestämda ombordstiden, vilket vi måste skylla på vädret. Summan av dagens korta stopp blir fyra pommes av fem möjliga och att det inte blir full pott beror på allt det gråa, sprayduschen och den kalla vinden. Inget som Den Haag kan beskyllas för!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare