Sevilla och på återseende

Igår var den stora utflyktsdagen och klockan 08:30 åkte alla elever samt Erling och jag med en tjusig buss mot vad som ska vara Spaniens varmaste stad. Således klädde vi oss för svensk sommar- det är ju ändå tidigt i april. Väl framme låg dimman över staden.

Spanjorerna gick i dunjacka och vinterkängor men hur gärna vi än vill se oss som globetrotters gick det inte att ta miste- är en turist så är en. Efter en liten promenad kom vi fram till Alcázar där vi hade 20 min till godo innan den guidade rundturen skulle starta. Därför rustade samtliga ut och tog en kaffe på olika spanska caféer. Så även undertecknad. Stärkta av java var vi pigga på att lära oss mer om vad det var för ett fräsigt palats med tillhörande trädgård vi skulle få lära oss om. Vi delades in i två grupper och fick varsin guidad tur som pågick samtidigt. Olika rum och trädgårdar visades, fantastiska tak, mosaik och symboler, olika sjöfarare och prinsar och prinsessors öden radades upp i ett högt tempo. Jag minns framförallt årtalet 1248. Det återstår att se om eleverna minns samma sak.

Efter turen hade dimman lättat och den omtalade värmen kom som ett brev på posten. Solen gassade och eleverna fick varsitt hamnprogram för att själva utforska staden. Vi hade samma program och det var fint att då och då träffa på våra underbara elever på olika ställen i stan. Erling har en grej för Thåström och baserar stundom sitt resande på hans låttexter-varför vi också gick och letade efter helgon som är ”lika vackra som en soluppgång, som Nina Simone, som jordgubbarna smakade i tant Bertas sommarkvällsberså, eller som när Whitney sjunger Dolly”. Jag tycker att vi lyckades. Om Thåströms liknelser är träffsäkra är en annan sak. Det finns risk att vi är oense. Efter många timmars utforskande och upptäckande återsamlades vi vid bussen 20:30 och åkte hemåt. På bussen hem var det många som delade bilder och historier, visade sina senaste second-handfynd eller sov.

Idag har ett gäng elever varit och spelat den för oss mycket märkliga men underhållande sporten Jugger tillsammans med samma spanska skola som vi hade sportaktiviteter med i onsdags. Sporten sägs vara en blandning av rugby och fäktning och det såg oerhört kul ut. Alla hade något slags svärd och en del sköldar, samtliga gjorda i mer eller mindre mjuk plast. Med dessa skulle en slå motståndarlaget från midjan och ner. När en nuddade skulle vederbörande sätta sig ner i en vad jag tyckte värdig pose, och invänta att den som dräpt en, själv skulle dräpas(nuddas av plastsvärdet). På så vis återupplivades man. Jag kan ha fått det lite om bakfoten för det fanns även en boll med i spelet, men tillsvidare säger vi så. Eller så googlar du. Märk väl stavningen annars blir det Rolling Stones som dyker upp i flödet.

Idag är också Erlings sista dag som DOS och min sista som sidekick. Vi ska bara hinna ha ett party med eleverna innan vi tar avsked. Det ska bli kul att se vad festkommittén hittat på. Alltför sent kan det nog dock inte bli för Gunilla avgår vansinnigt tidigt imorgon bitti men då utan Erling och mig. Nu lämnas med varm hand DOS-uppdraget över till KiKi som får sluta cirkeln.

SA1922: Vi önskar er en fantastisk sista halva på sista resan. Tusen tack för allt ni är och allt ni gör. Vi ses i Sverige!

//Erling och Hanna-Sofia