Shantysång ombord

Plötsligt vaknar man upp till ett strålande morgonväder här i Portsmouth.

Solen går upp och regnet tycks långt borta. Det är lugnt och fridfullt i marinan tills färjan sakta åker förbi och fyller luftrummet med ljuvt tutande larm från bildäck. Portsmouth från sin bästa sida. Under dagen har ett stort gäng elever åkt till Isle of Wight för att vandra en sväng. De fick själva planera och genomföra utflykten i mindre grupper. Både hur de skulle åka färga och vart de ska ta vägen på ön. Det kanske var lite för avancerat för det var tydligen inte lätt att hitta bra vandringsleder. Men även det kan vara en bra lärdom.

Själv åkte jag med en elev till Winchester på en dagsutflykt till Englands gamla huvudstad. Resmålet låg bara en timmes tågresa bort utan byten, så det var lätt att komma dit. Staden var väldigt mysig, det var långsamt tempo och riktigt gamla byggnader. Wilhelm Erövraren hade också åkt dit för sådär 1000 år sedan och plockat åt sig den engelska stadskassan, och som tack för det lät han uppföra en fästning i staden. Tyvärr revs den av Oliver Cromwell på 1600-talet men dess stora och imponerande festsal var fortfarande bevarad.

Längre in i staden stötte vi på Winchester College. Har ni inte varit där kan ni tänka er att det är Hogwarts yngre kusin. De ljusbeigea murarna, innegårdarna med gräs och de toppiga tinnarna och tornen var som plockade från närmsta Harry Potter-film. Tyvärr var området privat med fina skyltar som upplyste att man inte fick gå in, så vi smet bara in en liten bit. Vi såg även Wolvesey Castle, eller det som nu finns kvar av det. Som jag förstod det hade en oerhört viktig biskop haft det som sin pompiga bostad, där han kunde ta emot oerhört viktiga och pompiga gäster. Men inget varar för evigt, varken slott, viktiga biskopar eller regn i november. Det som inte heller varar för evigt är taket på vår nästa anhalt, den lokala vattendrivna kvarnen från 1000-talet. Det är i behov av restaurering och genom en analog crowdfunder samlades det in pengar för att ordna det. Kvarnmaskineriet var imponerande, men ändå så simpelt. Väldigt imponerande.

Efter en lång dag iväg tog vi så tåget hem och fick anstränga oss för att inte somna. Tåg har ju ofta sådan inverkan på folk. Men då tågets slutstation var Portsmouth Harbour, ett stenkast från Gunilla, hade hade inte varit så farligt att slumra till en kort stund. Fast man vill ju inte missa att se det vackra engelska landskapet. Med det i färskt minne kom vi tillbaka till Gunilla lagom till middagen. Just idag hade vi speciella gäster ombord på middag. Sedan flera år har ett band som spelar shantymusik alltid kommit ombord på middag en kväll under vårt stopp i Portsmouth och idag var inget undantag. De bjöd upp till skön allsång med välkända seglarlåtar och kvällen på en riktigt bra dag slutade riktigt bra.

Over and out…

Johan