Sista dagen i England

Idag har varit den sista dagen i England och vi närmar oss slutet på en händelserik vistelse. I tisdags hade de elever som hade frivakt möjlighet att upptäcka staden och göra utflykter, exempelvis till Isle of Wight som bara ligger 25 minuter bort med färjan.

Portsmouth är en tacksam hamn för eleverna att utföra sina intervjuer i då det är lättast att kommunicera med folk här. Vi hade även ett nytt besök från PGS, där det bjöds på en lättare middag och mingel bland våra elever, elever från PGS och deras familjer samt några lärare från skolan.

På onsdagen var det dags för våra elever att få besöka Portsmouth Grammar School för att få en inblick i hur de engelska elevernas vardag såg ut. Både jag och eleverna imponerades över storleken på skolan och det faktum att det studerar 1600 elever i åldrarna 2-18 där. Även det faktum att de äldsta eleverna på skolan, som är jämngamla med våra elever, studerar på sin höjd fem-sex ämnen under sina två sista år var anmärkningsvärt.

Idag, torsdag, promenerade vi till The Historic Dockyard, som ligger precis bredvid Gunwharf, området där vi är förtöjda. Väl där besökte jag och eleverna bland annat Mary Rose, HMS Victory och The National museum of the Royal Navy. Mary Rose var Henrik VIII:s flaggskepp, som sjönk utanför Portsmouth 1545 under ett slag mot Frankrike. 1982 tog de upp henne ur vattnet och det är nu ett museum, ungefär som vi har Vasamuseet. HMS Victory är fartyget som Lord Nelson använde vid slaget om Trafalgar. Han blev skjuten och dog ombord under slaget. På museet visar de bl. a. en film om slaget vid Trafalgar.

Nu har vi spenderat nästan en vecka i Portsmouth och det känns lagom att segla vidare mot Cherbourg, även om det bara tar ca ett dygn över den Engelska kanalen.

Allt väl ombord hälsar,

Arya Rahimian, utbildningsledare