Sista dagen i Galveston.

Vår sista dag i Galveston blev den varmaste och den blåsigaste.

Vi hade inget obligatoriskt inplanerat för söndagen, men mellan 10-17 hade vi öppet skepp och midskepps vakt tog hand om gästerna under hela dagen. Massa nyfikna Texasbor som hade många frågor om skeppet, skolan, Sverige och vår resa. Midskepps skötte det med bravur och guidade och svarade på frågor i gasande sol. Jag passade också på att göra mig tillgänglig för frågor och guidning. Trots ständig påminnelse om att smörja in sig var det några som brände sig i solen. Tydligen har den sista solpressarperioden startat, solbränna till vilken kostnad som helst.

Flera av de lediga eleverna tog sig till gudstjänsterna i Trinity Episcopal Church och Reedy Chapel, som vi besökt tidigare i veckan. Det hade det väldigt trevligt och kände sig mycket välkomna.

Efter gudstjänsterna kom flera av Reedy Chapels medlemmar med Pastor Lernette Patterson i spetsen och hälsa på oss på Gunilla, och vi gav dem VIP guidningen med mycket skratt och härliga samtal.

Under eftermiddagen dök det upp tre äldre män som bad att få prata med Kapten. De var representanter för Texas Navy Association, en intresseorganisation för bevarande av minnet av Texas flotta under Texas tid som Republik 1835-1845. De gav oss äran att bli medlemmar i Hawkins Fleet, vilket ger oss privilegiet att flagga med Texasflagg när vi befinner oss ”Republikens” vatten.

Vid middagstid började de lediga eleverna återkomma till båten nedtyngda av stora påsar av godis, snack och annat nyttigt inför det sista benet till Tampa.

Under middagen började en stark nordlig vind blåsa och trycka Gunilla mot kajen, vi fick starta motorerna och lägga om några trossar och fendrar för att skydda både skepp och kaj.

Imorgon planerar vi lämna kaj vid nio med goda vindar under första dagen, men då vi de första 100 sjömilen måste ligga i en ränna, för att undvika alla nya och gamla oljeriggar får vi se hur mycket bra segling det blir.

Tobias Lundqvist, utbildningsledare och medlem av Hawkins Fleet