Sista dagen i Las Palmas

Efter två heldagar med studier och olika utflykter börjar det nu bli dags att ge oss av norrut och lämna Kanarieöarna.

Efter att påmönstringsprocedurer som familisering av säkerhetsrutiner och uppackning klarats av har vi nu haft en del tid att utforska Gran Canaria. Eleverna har varvat aktiveter kopplat till studieuppgifter med nöjen som sol, bad och turer till trevliga områden i och runtom Las Palmas. Idag (tisdag) hade vi besök av tre personer kopplade till organisationen CEAR som arbetar med att hjälpa människor på flykt i Spanien. Vi fick höra om deras arbete för att hjälpa de tusentals människor som varje år ger sig ut på Atlanten för att försöka nå Kanarieöarna. En av dem hade själv migrerat från Senegal och beskrev vad som driver människor ut på dessa resor. Ombord har de som haft vakt förberett båt och sig själva för nästa sjöresa. Imorgon förmiddag kastar vi loss och seglar norrut mot Ceuta.

Allt väl ombord!

Erling