Sista morgonuppställningen i Gibraltar

Våra dagar i Gibraltar har bjudit både på regn och sol, men nu ser vi fram emot att få några dagar av segling och att få komma in i sjörutinerna.

Under de sista dagarna i Gibraltar har även den andra hälften av natureleverna genomfört sin fältstudie och sjöfartseleverna har gjort ett besök på Gibraltars VTS-station. Båda utflykterna genomfördes i torsdags och på morgonuppställningen hade vi riktigt ruggigt väder med både regn och åska. Vi hade tur och när jag och sjöfartseleverna hoppade av bussen vid VTS-stationen hade det slutat regna.

Vi slapp även regnet när jag och natureleverna tog våra håvar och vattenkikare och promenerad mot stranden. Mitt under studien så började det tyvärr blåsa och regna igen men eleverna var uthålliga och avslutade sina undersökningar ordentligt innan de sökte skydd från regnet.

Under våra två sista dagar har eleverna åkt linbana upp för Gibraltarklippan för att sedan promenera ner. På vägen besökte vi bland annat ”Great siege tunnels” och en droppstensgrotta som gjorts om till en konsertlokal.

Just nu sitter jag på däck och framför mig förbereder eleverna inför vår segling genom att plocka tillbaka fendrarna vi använt i Gibraltar och träna på var tamparna som används vid segelsättning sitter.

Ännu en fin dag med NaSj1821

Lisa Rundberg