Sjöbenen

Det har varit bättre idag. Väntan på sjöbenen kan kännas lång när sjösjukan river hål på insidan och varje minut är en kamp mot illamåendet. Att säga klämkäcka ord som ”det går över” funkar inte i detta läge. Det är bara rent medlidande, snälla ord och en hink som hjälper!

Jag har turen att inte blir sjösjuk men alla som någon gång haft en rejäl magsjuka förstår ändå hur det känns. Illamåendet som inte lämnar en ens för några minuter utan ständigt gör sig påmind gör att minuter känns som timmar och man avskyr allt. Just där och då kan det vara svårt att tro att det går över, att det kommer bli bra och att man plötsligt kommer stå där med de efterlängtade sjöbenen. Matlusten, ja livslusten är tillbaka och det känns bra igen. Ungefär så har de senaste dygnen varit för många av eleverna. Det blev en hård start men nu har både havet och magarna lugnat ner sig. Idag har vi haft lektionsfritt vilket gjorde att många kunde vila lite extra. Vi hade en säkerhetsövning kring HLR och första hjälpen före den efterlängtade morotskakan och stormötet. Söndagen har rullat på i lagom takt och det har känts skönt att se hur färgen har kommit åter på grönvita sjösjuka elevkinder.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare