Skiftande historiska nedslag

Trots tisdagens tekniska bekymmer löste sig allt till slut till det bästa. Följaktligen kunde vi i dag genomföra vår eftertraktade utflykt i Normandiet. Vi började i den lilla staden Bayeux med dess pampiga katedral och berömda ”tapet”.

Tapeten, som egentligen är en 70 meter lång broderad bonad, beskriver slaget vid Hastings i ett otal detaljrika bilder. Som bildlärare finner jag det förstås extra intressant att denna bildtextil lär ha givit upphov till själva ordet text. Med dagens så kallade ”utvidgade textbegrepp”, vilket alltså inkluderar även bilder, torde därmed cirkeln vara sluten.

Efter vår tillbakablick i historien, och en härlig förmiddagsfika med den franska specialiteten Tarte Tatin (en slags äpplepaj) var det så dags att förflytta sig nästan 900 år framåt i tiden, från 1066 till år 1944 och ”Dagen D”. Vi besökte nämligen landstigningsstranden Omaha Beach och den amerikanska krigskyrkogården alldeles intill. Det kändes väldigt sorgligt, men samtidigt märkligt mäktigt, att blicka ut över de ändlösa raderna av vita marmorkors. Kontrasten mellan den monumentala amerikanska minnesplatsen och den, väsentligt mycket mindre, tyska kyrkogården, med sina små svarta stenkors och enkla gravplattor, var verkligen slående.

På hemvägen stannade vi till vid Sainte-Mère-Église, för att beskåda dess annorlunda kyrkofönster, där fallskärmssoldater flankerar Maria och Jesusbarnet. Det var nämligen här som många av de allierades fallskärmssoldater miste livet, varandes lätta måltavlor när de blev hängande i trän och stolpar. Den soldat som fastnade i själva kyrktornet klarade dock livhanken, genom att spela död medan striden pågick nedanför!

Trötta men fyllda av nya upplevelser återvände vi i kvällningen till en regntyngd stad. Man kanske borde skaffa sig ett paraply i Cherbourg…

KiKi Åstrand

utbildningsledare