Skolbesök

Igår kväll var vi på The House of Friendship och åt middag tillsammans med representanter från ICAP. Det är en organisation som arbetar med utbyte, kultur och att sprida kunskap om Kuba i världen. Jag har arbetat med den del som har fokus på Europa.

Det var en trevlig tillställning men väldigt uppstyrd för min del. Jag och de högt uppsatta personerna satt vid ett eget bord och låt oss säga att jag fick jobba hårt för att hålla igång samtalen.

Idag har vi varit på skolbesök gånger två. Vi var indelade i två grupper och min grupp åkte först till en gymnasieskola i gamla Havanna. Återigen en fantastisk byggnad med mängder av pelare som får allt att se väldigt högtidligt ut. Vi får höra sång, se dans och besöka några olika lektionssalar. Vi ska även dansa och ni vet ju hur det blir när stela svenskar ska utöva tvångsdans ;) Stelt och lite stolpigt försöker vi få till salsastegen men i ärlighetens namn är det få som lyckas. Vi ”ger igen” med små grodorna och mormors lilla kråka. Inte helt på samma nivå och frågan är om vi inte framstår som ännu stelare efter detta.

Efter lunch tog vi en promenad till Gaspar Melchor Jovellanos som är en hantverksskola. 100 elever får varje år möjlighet att lära sig olika metoder för att restaurera gamla Havanna. Det ska göras med omsorg och så tidsenligt som möjligt. Eleverna har hög status och ser man sig omkring även arbete att göra i många år framöver. Vi avslutade dagens besök med en kopp kaffe i solen på Plaza Vieja.

Det är fredag och dagens program har slutat lite tidigare, så många elever ska ut på stan men jag tar med vakten tillbaka till Gunnis. Det finns en del arbete kvar som väntar….

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare