Snart framme i Ceuta

Nu börjar vi närma oss resans andra stopp, Ceuta. En spansk stad i Marocko, eller kanske en marockansk stad i Spanien, beroende på vem man frågar?

Hur som helst ska det bli ett intressant besök. Ett tema för resan är migrationen från Afrika till Europa och utifrån detta är Ceuta, precis som Kanarieöarna, väldigt aktuellt. Tillsammans med Melilla utgör staden Europas enda landgräns mot Afrika, med dubbla taggtrådsstängsel och gränsvakter på båda sidor. Med jämna mellanrum forcerar människor gränsen mellan de olika kontinenterna, på samma kontinent. Inte sällan med livet som insats. Förhoppningen är att besöket ska ge en förståelse för denna plats och situationen för människorna där, på båda sidor av gränsen.

En sak vi från skolan ständigt måste ha i åtanke är hur vi tar oss an uppgiften att besöka platser som är scen för livsavgörande och ibland tragiska händelser i människors liv. Och hur vi pratar med människor som befinner sig i en utsatt position. Hur vi gör detta på ett respektfullt och seriöst sätt, med fokus på att skapa förståelse men utan att på något vis trivialisera den verkligheten som undersöks är svårt men väldigt viktigt.

Ombord så har de senaste dagarna flutit på i maklig takt. Med varierande förlig eller obefintlig vind har vi gått för maskin, utan satta segel. Under gårdagens säkerhetsövning övade vi på att hämta en person som fallit överbord, fast i detta fall en papaya. Detta kombinerades med ett tillfälle att bada från båten i det djupa och kalla vattnet. En möjlighet som flera av eleverna utnyttjade. Uppfriskande!

Allt väl ombord!

Erling