Solsken i blick

Det bästa är när eleverna kommer hem på kvällen efter en frivakt som både innehåller studier och ledig tid. De har solsken i blick och sprudlar lite granns sådär som en nyöppnad sockerdricka.

De träffar trevliga människor som gärna svarar på intervjufrågor om allt mellan historia och religion. Här på Grenada är de flesta man möter mycket öppna och positiva till samtal och ofta är de lika nyfikna på oss som vi är på dem. En elev berättade att de stått och samtalat när det plötsligt börjat regna som det ju gör ett par gånger om dagen här. Kvinnan hade snabbt försökt få in eleverna under sitt paraply utan att riktigt lyckas. Eleverna svarade att det inte gör något eftersom vi är från Sverige och där regnar det alla årstider.

Förutom samtal har eleverna varit på snorkeltur, badat i vattenfall och hängt massor på Grand Anse. Grand Anse är en paradisstrand med finkornig sand, turkosblått vatten och lagom mycket folk. Det är efter en sådan här perfekt dag som man möter eleverna ombord. Stora leenden, nya fräknar och ny kunskap lyser upp deras ansikten!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare