Soluppgång eller solnedgång

Det här kan tyckas vara veckans ilandsproblem men när man har turen att få segla på T/S Gunilla så förvandlas ens fotoflöde snabbt till en orgie i soluppgångar och nedgångar. Varje gång tänker jag att det är den vackraste jag sett. Men hur vet man i efterhand om det är uppgång eller nedgång?

Det vet man inte. Hade jag inte haft en mobil som berättade det för mig hade jag inte haft en aning.

Att tidigt på morgonen gå upp precis innan solen stiger och sitta uppe på däck och följa hur den sakta tar sig upp från horisonten är fantastiskt. Lika härligt är det att se när den går ner och skiftar färg från solgul till orange och ibland nästan blir röd. Jag tar en bild tänker jag! Men det går inte riktigt att fånga färgerna, atmosfären känns inte i bilden och inte heller lukten av saltvatten. Summan av alla uppgångar och nedgångar är att jag älskar mitt jobb och så glad varje gång jag mönstrar på. Jag och eleverna, vi gör resan tillsammans!

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare