Söndag med demokrati

Nu är vi på väg igen! Efter nästan precis två dygn i Lerwick kastade vi loss igår sent på eftermiddagen. Vädret var fortfarande trevligare än genomsnittet och vi ville hinna fångas upp av trevliga vindar med hyfsad vindstyrka som dessutom blåste någorlunda åt rätt håll.

Visserligen har vinden lugnat ned sig under dagens segling, men vi har ändå tillryggalagt en hyfsad sträcka, visserligen nästan rakt norrut, men om vinden vrider som vi tror får vi en rejäl skjuts västerut om någon eller några dagar.

Och allt är ju inte segling heller. Av tradition brukar söndagar hållas lektionsfria, men då vädret och strömmarna är sådana att de flesta faktiskt kan orka med lektionspass har vi flyttat den lektionsfria dagen till någon gång nästa vecka eftersom vi kan förvänta oss att betydligt fler blir sjösjuka längre fram under denna seglingsetappen. Ganska många har gjort en hel del idag!

Dessutom passade vi på att ha en mötesdag idag. Oavsett om det är valår eller inte ska både eleverna och besättningen få chans att då och då under resans gång kunna komma in med synpunkter och frågor i olika forum. På T/S Gunilla har vi dels befälsmöte (för besättningen), sedan följt av stormöte (för alla) och sist båtråd (för elevrepresentanter för de olika vakterna + DOS (i detta fall jag och Anna) + kapten ombord. Vi har en fast dagordning men vad som skrivs beror helt på behov och vad som hänt. Flera bra synpunkter och förslag kom in, så vi hoppas kunna behålla och förbättra en god stämning och gott arbetsklimat ombord.

Vädret har blivit mer traditionellt Atlantväder, med mulet och varierande mängder regn och blåst. Men vakterna kämpar på - och det är lättare när fler inte är lika mycket drabbade av sjösjuka och brist på sömn och aptit. Nästa gång jag skriver kanske vi ser Islands östkust, vi får se!

Utbildningsledare Daniel