Söndag ombord

Söndagar ombord på Gunnis brukar starta med ”stekefrukost” bestående av bacon, ägg och diverse annat för den som behöver dryga ut den stekta proteinransonen. Sen brukar vi fira söndag utan lektioner, men inte idag,

Enligt schemat har vi ankomstdag Funchal på tisdag men just nu öser vi på för fullt för att hinna fram redan imorgon. Varför denna brådska, undrar ni? Jo, det är pandemin igen. För att vi ska få skutta i land på Madeira måste alla ombord covidtestas och detta ordnas av den portugisiska hälsomyndigheten. De hade dock inte möjlighet att utföra testerna på tisdag och då var det i princip bara att trycka gasen i botten och hinna fram till imorgon. Då kommer två containrar stå redo och sjukvårdare kommer ta emot oss och utföra testerna från 15.30 till vi är klara. Sen väntar 18-20 timmars väntan på svaren. Vi kommer ha lektioner under tiden allt detta pågår men det blir inte lika lätt att hålla styr på alla elever och undervisning när vi samtidigt måste ”gå till containern”. Därför har vi låtsas som det varit en helt vanlig dag och lektionerna har rullat på som vanligt.

För att göra väntan på testsvaren lite kortare ska vi ha filmkväll och jag har lovat att poppa onatruligt mycket popcorn. Vilken film vi ska se är fortfarande mycket oklart. Eleverna har tagit på sig uppdraget att försöka få mig att se Titanic, men jag vägrar. Jag vet ju att Titanic kommer att sjunka och innan det kommer det vara intriger, kärlek och en hel del sorg. Det räcker så tänker jag och lyckades få ur mig att ni får binda fast mig om jag ska se den filmen. Det löser vi, fick jag till svar! :)

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare