Söndag ombord

Idag har alla varit på plats igen efter vandringarna på Santo Antao.

Jag startade morgonen med att sitta fartygsvakt mellan 05.30-07.30 för att frigöra lite sovtid åt trötta elever efter vistelsen på grannön. Det är alltid roligt att vara en del av det vardagliga arbetet ombord och få lite kvalitetstid med några av eleverna. I mitt pass ingick även att hissa vår svenska flagga vid uppställningen vilket kan tyckas vara plättlätt. Men linor och flagga gör inte alltid som man vill i blåsten, dock hängde den där den skulle efter en stund och uppdraget var slutfört.

Eleverna som har haft frivakt lämnade Gunilla ganska snabbt efter uppställningen för att njuta en sista dag innan avfärd mot Grenada imorgon. Vädret har passat de som ”översolat”, då solen hållit sig bakom molnen men bidragit med behaglig värme. Själv har jag varit förpassad till kajutan för att göra sjöschema över studierna och planera nästa hamn.

Nu ska jag gå till gaten för att möta ett par elever som vill komma ombord. De måste gå i grupper om minst fyra på kvällen och om man avviker från gruppantalet behövs en ”stand in”.

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare