Staden vaknar

Efter en vanlig helg, och därefter nationaldagsfirande, har idag vardagen återvänt till Punta Delgada och det känns nästan som om staden återuppstått från de döda. Plötsligt är gatorna fulla av både människor och bilar och längs affärsgatan är kommersen i full gång.

Även i den skola vi besökte i morse var det liv och rörelse och överallt tycktes eleverna le extra brett mot varandra. Kanske var det för att det var första gången sedan pandemin startade, som de fick slippa munskyddet, och nu äntligen kunde se hur klasskamraterna verkligen såg ut!

Under vårt besök fick eleverna först en pratstund i smågrupper, innan det var dags för rundvandring i den stora skolan. Förutom språk, natur- och samhällsämnen, kunde man även välja till vissa yrkesämnen såsom IT-kunskap, ekonomi och hållbart jordbruk. Det sistnämnda ämnet föranledde skolan att hålla sig med egna getter, kalkoner, höns och ankor och några av våra elever hade t o m fått smaka nymjölkad och alldeles varm getmjölk!

När besöket var över var det dags för mig att återvända hem för lunch och därefter koppla upp mig för ett digitalt möte med Göteborgs universitet. Eftersom detta varit den varmaste dagen hittills, kände jag sedan, efter allt skolarbete var klart, att jag behövde en paus. Vad kunde då passa bättre än rask promenad till stadens (!) ananasodling? Där fick man lära sig ett och annat om hur den lokala varianten kultiveras och därefter gavs det förstås möjlighet att provsmaka olika produkter. Några elever föredrog ”au naturel” medan jag själv slog på stort och beställde en ”flamberad ananas med ananas-glass”. Snacka om vitaminkick!

KiKi Åstrand

utbildningsledare