Städningen

Det finns olika uppfattningar kring hur ofta man ska städa, hur man ska städa, med vad man ska städa men den allmänna uppfattningen brukar ändå vara att det ska bli rent.

Om du blundar lite kort och tänker på all samlad reklamtid du sett om olika rengöringsmedel så är vi nog överens om att efter städningen är det skinande rent, luktar gott och kom det inte en liten färgglad fjäril flygande och satte sig på det nyputsade fönstret….. typ så. Exakt så är det INTE när det städas ombord på T/S Gunilla.

Eftersom vi sakta men säkert närmar oss Öckerö har slutsstädningen pågått ett tag. Det putsas och fejas överallt och ur de mest märkliga öppningar kryper det plötsligt fram en elev med damm i håret och olja på kinderna. Trots att eleverna gnider, putsar och skrubbar så blir det ju inte sådär skinande rent som i reklamfilmerna. Kära Gunilla, ta inte illa upp nu, men du är gammal, lite rostfläckig och försöker ju inte ens glänsa trots elevernas försök. Måste du vara så motsträvig? Men det kanske luktar gott tänker du. Nej! Inte ens det kan man glädjas åt. Stora borstar, små borstar och till och med tandborstar används för att nå i alla skrymslen och mellan alla små glipor. Gunilla envisas dock med att se ut precis som vanligt. Det skiner inte, det luktar inte gott!

Charmen med att vara på den här båten är ju dock att hon är som hon är. T/S Gunilla gör inte anspråk på att vara superren, fräsch och nypolerad. Vår gamla trotjänare behöver inte vara det, vi gillar ju henne ändå! Är det dessutom inte så att dammtussar egentligen bara är bevis på att någon haft roligare än att städa?

Vi har det bra!

Anne-Li Olsén, utbildningsledare