Ställning i arbetslivet?

Om någon frågat mig om min ställning i arbetslivet, skulle svaret i går ha blivit ”starkt lutande åt styrbord”. Hade frågan kommit några timmar senare, hade svaret blivit det motsatta. Anledningen till denna slagsida var förstås den styva kuling som igår drabbade oss strax utanför Florida.

Närhelst båten lutar alltför mycket, för att det ska kännas bekvämt, finns det olika strategier att ta till. I kraft av min ålder brukar jag i stora mässen vid sådana tillfällen lägga beslag på en av bordens kortsidor, den närmast väggen. På så sätt kommer jag att luta antingen bakåt eller framåt, snarare än i sidled. Det innebär nerförsbacke till arbetsplatsen och uppför till allt annat! Vid styrbords lutning nattetid, kan jag som ligger ”långskepps” luta mig tryggt mot skottet (väggen) men när det, som under den gångna natten, lutar åt babord, måste jag ta till ”räddningsplankan”. Denna består av en enkel plywoodskiva som man helt enkelt kilar ner mellan madrass och kojkant, som skydd mot att trilla ur.

Efter en något mindre lyckad skönhetssömn bjöds det idag på viss återhämtning, då vi legat för ankar söder om Florida Keys. Anledningen var dock inte i första hand att få vila, utan snarare att vänta ut stormen på andra sidan land. Förhoppningsvis vrider vinden efter midnatt, så att vi slipper få både den och golfströmmen emot oss den sista biten mot Tampa.

Eftersom det var den näst sista lektionsdagen idag, har det rått en febril aktivitet i stora mässen. Alltfler elever har därmed lyckats slutföra alltfler av sina uppgifter. Själv gav jag mig också i kast med detta sjöbens sista bakverk. Det rörde sig om en cirka fem centimeter stor kvadrat bestående av tre lager smördeg av ”Napoleontyp” fylld med dels ett tunt lager syrlig röd sylt, dels ett lite tjockare lager kolakräm. Kanske berodde det på den förhållandevis långa lagringstiden att både smördegsbotten och kolakräm blivit aningen seg men det var i så fall bara till kakans fördel. Det enda negativa med nämnda bakverk var egentligen det fullkomligt onödiga florsockerlagret längst upp på toppen. Utan det sistnämnda hade betyget kunnat ligga ännu högre än det enligt mitt expertutlåtande ”klart godkända”!

KiKi Åstrand

utbildningsledare